737 469 128
dietetykainsulinka@gmail.com
Instagram

OWOCE NA DIECIE? OWOCE PO 18? OWOCE TUCZĄ? OWOCE WLICZAMY W MAKRO?


Z serii pytań do dietetyka dziś poruszamy temat owoców. Jest to dość kontrowersyjny temat, owiany mitami i dziwnymi historiami. Jak to na prawdę jest z tymi owocami? JEŚĆ CZY NIE JEŚĆ?

owoce

1) JESTEM NA DIECIE REDUKCYJNEJ. CZY MOGĘ JEŚĆ OWOCE?
To zależy. Jeżeli nie masz żadnych alergii, nietolerancji pokarmowych nie musisz wyrzucać całkowicie owoców z diety. Nie oznacza też to, że możesz je jeść do woli. Zalecane jest spożycie dziennie maksymalnie 2 porcji owoców (jedna porcja to np. 1 gruszka, pół szklanki jagód, 2 plastry arbuza. DLACZEGO?
💣💣 największy problem owoców to bycie fruktozową bombą 💣💣 fruktoza to cukier prosty, który jest szybko rozkładany i trawiony przez nasz organizm. Prowadzi to do dość szybkich i gwałtownych skoków glukozy i wyrzutów insuliny, które źle wpływają na naszą gospodarkę węglowodanową i insulinooporność.

2) 🍑🍒🍉🍇 JAKIE JEŚĆ OWOCE?
Zalecam spożywanie owoców o niskim bądź średnim indeksie glikemicznym, najlepiej sezonowe. Doskonałe będą maliny, truskawki, jagody, borówki, jabłka, agrest, porzeczki, jabłka, czereśnie, wiśnie, grejpfruty, brzoskwinie, kiwi. Ważne jest też, aby nie jeść owoców osobno jako posiłku - lepiej dodać do owoców np. garść orzechów lub nasion lub skomponować koktajl z dodatkiem jogurtu (zwykłego lub roślinnego).

3) 🍏🍎🍐🍑 CZY WLICZAĆ OWOCE W MAKRO?
Jeżeli sam liczysz kalorie i kontrolujesz makroskładniki - tak. Należy wliczać owoce.

4) 🍋🍓🍉🍇CZY OWOCE PO 18 ZAMIENIAJĄ SIĘ W TŁUSZCZ?
Gdy wskazówka pokazuje 17:59 to nie znaczy, że możesz najeść się owoców, a o 18:01 już nie, bo magicznie zamienią się w tłuszcz. To jak tolerujemy owoce to kwestia bardzo indywidualna. Niektórzy będą dobrze czuli się po owocach rano, a niektórzy wieczorem - owoce na kolacje? Jeżeli będą dobrze wkomponowane w posiłek i nie będą występować "solo" to nie jest to zbrodnia. Indeks glikemiczny owoców i skoki cukru będą tak samo obecne rano jak i wieczorem, niezależnie od tego jaka jest godzina.

5)🍐🍍🍈🍓 KIEDY NIE JEŚĆ OWOCÓW?
Owoc to średni pomysł po posiłku pełnowartościowym, np. po obiedzie w formie deseru. Owoce, w szczególności te z wysokim indeksem glikemicznym, mogą się okazać średnim pomysłem na śniadanie, ale to kwestia indywidualna. Należy bacznie obserwować organizm i jego reakcje na spożycie poszczególnych posiłków. Jesteś senny, masz wzdęcia lub robi Ci się słabo? To znak, że coś jest nie tak z Twoją dietą, a organizm próbuje Ci to powiedzieć.

PODSUMOWUJĄC:
✅nie trzeba unikać w 100% owoców, ale też nie trzeba ich jeść, jeśli inaczej dostarczymy witaminy, błonnik i składniki
mineralne do naszej diety
✅nie jemy więcej niż 2 porcje owoców na dzień
✅staramy się do owoców garść nasion, orzechów lub np. nabiał (jeśli nie ma przeciwwskazań)
✅owoce po 18 nie zamieniają się w tłuszcz (chyba, że nie kontrolujesz ilości zjadanych owoców i kalorii - ta sytuacja nie zależy od pory dnia)
✅wybieramy owoce sezonowe z niskim indeksem glikemicznym
✅lepiej jest zjeść owoc niż zrobić z niego koktajl/sok